Charlotte Gainsbourg

Charlotte Gainsbourg is met brio geslaagd daar waar pakweg Jakob Dylan, Axel Merckx en Julian Lennon hebben gefaald : de achternaam tot een eigen merk maken en van de vader de vader vàn te maken.  En dan moest de arme Charlotte nog een tweede erfenis van zich afschudden want ook mama Jane Birkin heeft een statuut van onsterfelijkheid en eeuwige aanbidding bereikt.  Maar zie, de kleine Charlotte is door haar uitstraling en stem zo heerlijk als een lepel rum in een warme koffie een grande dame van het Franse chanson geworden.  Tegelijkertijd ontkurken uitbaters van bioscoopzalen altijd een dure fles wanneer haar naam aan een nieuwe film is verbonden.  De muziek van Gainsbourg schippert meestal tussen het soort elektronica waar de veertigers van nu mee zijn opgegroeid, en breekbare liedjes.  Die laatste meestal zwanger van tristesse en tragiek.  De concerten van Gainsbourg hinken dan ook op twee benen die willen dansen, terwijl je hand af en toe discreet een ontsnappende traan wegveegt.  De door u massaal gekochte of gestreamde laatste plaat “Rest” (eind 2017) is het krasbiljet dat haar de grote pot heeft bezorgd en haar aldus voor jaren uitverkochte zalen garandeert, terwijl ze op festivals de act is die voor files zorgt aan de grootste tent.  Maandag 5 augustus is de bij voorbaat al legendarische dag dat u de kans wordt geboden om zowel Charlotte Gainsbourg als Patti Smith live mee te maken. A ne pas manquer!